wtorek, 18 lutego 2014

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW

Wszyscy bywamy uwikłani w konflikty międzygrupowe – w pracy, szkole, życiu towarzyskim. Czasem musimy się opamiętać, a niekiedy wszystko dzieje się właściwie bez naszego udziału. W obu przypadkach warto w końcu przystopować i spróbować rozwiązać problem. Podejść do tematu zadaniowo jak do mediacji. Rozstrzygnąć sporną kwestię negocjacjami, zamiast aktywnie brać udział w kłótni lub obojętnie przyglądać się jak niezdrowe emocje się nasilają.



Na podstawie doświadczeń zebranych podczas prowadzenia warsztatów Herbert Kelman opracował zestaw wskazówek, które ułatwiają konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Każda strona powinna:

- Starać się zrozumieć punkt widzenia drugiej strony.

- Wierzyć, że jest z kim i o czym rozmawiać.

- Odróżniać marzenia od planowanych działań drugiej strony.

- Być przekonana, że wzajemne ustępstwa spowodują zmianę sytuacji.

- Być przekonana, że możliwe są zmiany strukturalne, sprzyjające trwałemu rozwiązaniu problemu.

- Reagować na potrzeby psychologiczne i niepokoje drugiej strony.

Nie dowiedziono wprawdzie empirycznie, że wymienione czynniki mają nad wyraz silne znaczenie, ale bez wątpienia ułatwiają komunikację zmierzającą do rozwiązania konfliktu. Warto więc o nich pamiętać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz